Sundere livsstil – hvordan du kan komme bedst fra start

Sundere livsstil – hvordan du kan komme bedst fra start

Du har taget en god og vigtig beslutning om at lægge din livsstil om – gøre noget godt for dig selv, din krop og psyke.

Når du sætter dig for at lægge din livsstil om til det bedre, vil jeg ikke anbefale at du vender 180 grader fra dag til dag – især ikke, hvis du over længere tid – ja måske endda i en årrække har spist usundt, hvor din kost indeholdte meget mættet fedt og hvidt sukker.

Og hvorfor mener jeg nu det?

Jo det skal jeg fortælle dig…
Mine erfaringer siger mig, at hvis du ønsker at leve en sundere liv og gå ned i vægt, er det vigtigt at du rent mental også er med. Du skal have viljen til at ændre dit liv fremadrettet, det er altså ikke et ”quick fix” men en ny livsstil du skal finde dig tilrette med og denne livsstil bør falde dig naturligt med tiden og (forhåbentligt) resten af livet.

Ved at lægge din livsstil om fra dag til dig, øger du risikoen markant for at vende tilbage til din gamle livsstil, da mange fødevarer du tidligere indtog, nu helt er skåret fra og det kan herved være ekstra svært at holde den nye sunde livsstil.

Sæt dig nogle delmål

Pres dig selv lidt, men uden at det følelses surt, hvilket kan resultere i, at du i stedet tænker på hvad du savner at indtage, som f.eks. cola, pizza og andre mindre gode fødevarer og drikke.

Lad os sige du drikker meget cola til daglig.

Som du sikkert allerede ved, indeholder Cola rigtig meget hvidt sukker, som omdannes til fedt og lagers i kroppen.

Når der indtages mad og drikkevarer i form af sukker, optager det pladsen for den sunde mad og det kan gøre det svært at få de vitaminer og mineraler kroppen har brug for.

Mad og drikke med meget sukker øger desuden risikoen for at blive overvægtig.

Det anbefales at du maks. drikker en halv liter sodavand om dagen. Udskift til at starte med, dit colaindtag med sukkerfri saft.
Gradvist indfører du postvand i stedet for saft. Hvis du ikke har været god til at indtage vand tidligere. (Ellers fortsætter du naturligvis med at indtage vand og forøge dette).

Når det ikke er så varmt, er det som regel tilstrækkeligt at drikke 1-1½ liter væske i døgnet.

Te og kaffe tæller også som væske, men pas på med for meget mælk og sukker.
Skær ned på sukkeret – udskift i stedet med sødetabletter.

Efter 14 dage, gerne før, dropper du helt sodavand og kun tager 1 enkelt glas ind i mellem, hvis du mener du har behov for det.

Når du drikker vand i stedet for drikke med tilsat sukker (eller alkohol for den sags skyld), er det nemmere at nå eller opretholde en sund vægt.

Vand dækker dit væskebehov uden at bidrage med unødvendige kalorier.

Kost

Skær ligeledes ned på salt og sukker i din kost, samt fødevarer som indeholder mættet fedt.
Mættet fedt findes i animalske produkter som kød, mælk, ost og smør.

For meget mættet fedt kan øge risikoen for livsstilssygdomme.

Spis varieret, mindre portioner og udskift lyst brød med fuldkorn. Spis mindst 75 g fuldkorn om dagen. Fuldkorn finder du i mad, der er lavet af kornprodukter, hvor hele kornet er taget med.

75 g fuldkorn svarer til eks. 2 dl havregryn og en skive fuldkornsrugbrød.

Gå efter fuldkornsmærket når du handler ind.

Motion

Er du ikke vant til at dyrke motion, så start i det små.

Tag trappen i stedet for rulletrappen eller elevatoren.

Udskift bil, bus eller tog på kortere turer med cyklen – bare et par gange om ugen.
Har du et job hvor du f.eks. sidder meget ned, så sørg for at du mindst en gang i timen rejser dig og går rundt i 2 min.
Sæt evt. en alarm på din mobil, så du bliver påmindet om det.

En god måde at tabe sig på, er ved at øge dit energiforbrug. Al fysisk aktivitet forbrænder kalorier. Du behøver altså ikke løb et halv maraton – lidt har også ret.

Motion er eks. og så aktiv rengøring og at slå græs.

 

Myter om motion

Der findes mange myter om hvordan vi bør motionere for at tabe os. Mange tror fejlagtigt, at den bedste motionsform (når her er tale om at vi ønsker at gøre os fri fra de overflødige kilo) er motion, ved lav intensitet i lang tid. Dette begrundes med en såkaldt ”fedtforbrændingszone”.

Men lad mig en gang for alle slå fast, at sådan en zone eksistere ikke!

Hvis du har lyst og kondition til at dyrke motion ved højere intensitet, så lad det ikke holde dig tilbage. Faktisk kan du spare tid ved at træne hårdt i 20-30 min., frem for at gå en tur på 1½ – 2 timer.

Er hård fysisk træning ikke noget for dig, er der heller intet galt i at træne i lang tid ved lav intensitet. Du skal bare vide, at det er den mest effektive måde at smide kilo på.

Vigtigst er det, at du får rørt dig hver dag.

Motion er godt for både dit helbred, psyke og velbefindende.

Det anbefales at være fysisk aktiv i min. 30 min om dagen og tage 10.000 skidt.

Hæng i

Efter en måned med overstående råd, kan jeg garantere dig for, at du både vil kunne mærke og se en forskel. Ikke sagt at du har tabt dig 5 kilo, det kommer helt an på din højde, vægt m.m. men jeg er sikker på at du vil kunne mærke det på din energi, humør og sikkert også på vægten eller cm.

Motivation

Som tiden skrider frem, vil du blive mere motiveret til at gøre noget ekstra ved din nye livsstil. Når du på vægten kan se at den går nedad og dit tøj begynder at sidde mere løst, vil det (i de fleste tilfælde) motivere dig til at gøre en ekstra indsats.

En god ide er, at gå på vægten 1 gang om ugen, samt måle bryst, arme, mave og lår.

Selvom der ikke ses et vægttab, kan der sagtens være røget en del cm forskellige steder på kroppen.

Tag gerne et fuldkropsbillede af dig selv 1 gang om måneden, for at se din forvandling. Ofte ser vi ikke selv vi har tabt cm eller gået ned i vægt, men det kan vi, når vi løbende sammenligner billeder – Hvilket også er en god motivations faktor.

Tænk over, hvor dejlig en følelse det er, at være god ved sig selv, sin krop, være mere aktiv og få et større overskud i hverdagen.

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet og bliv automatisk opdateret pr. mail,
når der postes nyt på Livsstilsbloggen byCori.dk
For- og efternavn
Din e-mail

Cori

Jeg hedder Cori Marcussen, er 40 år ung-af-sind og bosat på Bornholm. Jeg er mor til to dejlige børn, Zillass på 13 år og Kasandra på 7 år, som jeg deler 7/7 med hver deres far. Det fungerer rigtig fint.

Skriv kommentar