Din idealvægt er nået – sådan holder du idealvægten efter vægttab!

Din idealvægt er nået – sådan holder du idealvægten efter vægttab!

Når du har gennemgået et vægttabsforløb, kort som langt og har opnået din idealvægt, er der nogle faktorer der spiller ind, hvis vægttabet skal holdes fremadrettet.

Vi er mange der begår den samme fejl når vi har opnået det ønskede vægttab. Vi stopper med at træne, eller på anden måde være fysisk aktive. De sunde spisevaner glider stille og roligt tilbage til det gamle spisemønster. Dét spisemønster der gjorde os overvægtig til at begynde med.

Det kan være svært at tabe sig og endnu vanskeligere kan det opleves at fastholde vægttabet. Hvis vi ikke fortsat har fokus og arbejder på at bevare vægttabet, vil kiloene stille og roligt komme på igen og ofte lidt til.

Lad os ligge kortene på bordet!
Der er ingen vej udenom hvis du vil opretholde idealvægten, du skal fortsat yde en indsats og være opmærksom på:

  • hvad du spiser
  • hvor meget du bevæger dig
  • samtidig kræver det også lidt psykologisk arbejde med dig selv

Du kan enten vælge at se på din nye sunde livsstil som en sur pligt, eller glædes over den positive forandring det har gjort for dig. Du har bl.a. formindsket dine chancer for at “tilegne” dig livsstilssygdomme som eks. 2-diabetes. Din krop er sundere, du er mere energifyldt, dit humør er bedre, dit overskud større – Du har bedre trivsel generelt.

Så hvad vælger du?

 

Undgå yoyo-vægt

Rigtig mange mennesker oplever livet igennem at have yoyo-vægt. De går ned i vægt, tager kiloene på igen og lidt ekstra. De går ned i vægt, tager kiloene på igen og sådan fortsætter det det meste eller måske hele deres liv. Det er en kamp der skal tages om og om igen.

En god støtte kan være at føre kostdagbog, så du herved aktivt holder øje med hvad du indtager af mad og drikke.
Jeg kan anbefale appen Lifesum, som kan hjælpe dig med at holde styr på dit indtag af kalorier, kulhydrafer, fedt, fiber og protein samt væske-/vandindtag. Lifesum er i øvrig også god, når man ønsker at gå ned i vægt.

Vej dig hver uge, så du hele tiden kan holde øje med vægten, før den evt. skulle begynde at snige sig opad igen.

 

BMR – Banalstofskifte

Når du skal holde vægten skal din krop være i energibalance. Det vil sige at du skal indtage den samme mængde energi som du forbrænder.
Kender du ikke dit energibehov, kan en Slankekonsulent udregne dette for dig.
Dit energibehov beregnes ud fra dit køn, din alder, højde og vægt. Beregningsmetoden tager udgangspunkt i banalstofskifte – også kaldet BMR (Basal Metabolic Rate). BMR/basalstofskifte fastsættes som energiforbruget efter 12 timers faste i liggende tilstand ved almindelig rumtemperatur på 20 grader.

Ved at få udregnet dit BMR, sikre du dig, at beregningen bliver specifik for dit vedkommende og ikke er general.

En Slankekonsulent vil også kunne hjælpe dig med gode råd, som passer til netop din situation.

Her vil jeg nævnte nogle generelle råd, som du også kan bruge:
  • Spis mange små måltider. Spis gerne 3 store måltider og 3 små måltider i løbet af en dag.
  • Spar ikke på frugt og grønt. Spis 200g grøntsager 3 gange dagligt og 2-3 stykker frugt.
  • Gå slavisk efter indkøbslisten når du handler ind. Køb ikke ind på tom mave eller når du har travlt. Herved undgår du at lave uhensigtsmæssige impulskøb og købe for meget mad.
  • Spis varieret og eksperimenter gerne i køkkenet. Ensformig mad, bliver hurtig kedeligt og kan give dig trang til at ty til usund mad. Få evt. inspiration til fedtfattig madlavning på internettet.
  • Hav altid sunde snacks i huset. Har du sunde snacks i huset, er der mindre chance for at du kaster dig over sukkerholdige føde- og drikkevarer

Skulle det ske du en dag ikke har spist helt efter planen, for det vil ske, det sker for os alle og det er OKAY. Så vær positiv i stedet for at slå dig selv oveni hovedet, ved at fokusere på alt det dårlige du har spist. I morgen er en ny dag, så det op på hesten igen.

Husk på, at det er helt okay at spise en burger, slik og kage engang i mellem, så længe du ikke overskrider dit energibehov, for så vil du tage på.

 

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet og bliv automatisk opdateret pr. mail,
når der postes nyt på Livsstilsbloggen byCori.dk

For- og efternavn
Din e-mail

 


Cori

Jeg hedder Cori Marcussen, er 40 år ung-af-sind og bosat på Bornholm. Jeg er mor til to dejlige børn, Zillass på 13 år og Kasandra på 7 år, som jeg deler 7/7 med hver deres far. Det fungerer rigtig fint.

Skriv kommentar