Når vinterens mørke tid indtager og vinterdepressionen kommer snigende

Når vinterens mørke tid indtager og vinterdepressionen kommer snigende

Efteråret har for alvor indtaget landskabet og de mørke tider har manifisteret sig som en mørk sky over mit hoved. Kroppen og sindet som i sommers var fyldt med energi, glæde og gåpåmod, er langsomt blevet afløst af bl.a. ugidelighed, modløshed og søvnbesvær. Selvom jeg VED det er sådan vinter efter vinter og jeg i år har været særlig opmærksom på at komme denne sindtilstand i forkøbet, har det alligevel lykkedes at komme snigende. – Og det værste er, at det er lidt min egen skyld. Nu er det tid til at hanke op i mig selv, være egoistisk og gøre det der skal til, for ikke at blive viklet ind i vinterens lange arme. – Passe på mig selv, for hvem skulle ellers gøre det? Endnu en vinterdepressionen prikker til mig. Jeg både ser og mærker tegnene. Jeg kan føle mig utrolig alene indeni når det rammer. Her er det utrolig vigtigt for mig, at mine omgivelser forstår, og mine nærmeste støtter og bakker op om det der gør mig godt og yder ekstra kærlig omsorg. Desværre forholder det sig ikke altid sådan. Det kan udløse konflikter og ubehagelige situationer og parforholdet kan i den grad blive sat på prøve, især hvis partneren selv går i vinterdvale. Når det sker, har jeg brug for at trække mig væk, væk fra det jeg kan mærke forværre min situation… Jeg får mindre lyst til at være social og tæller månederne til de lyse tider… Drømmer mig væk til varmere himmelstrøg. Men hvad hjælper det mig, hvis jeg ikke vender min situation? Hvis det jeg gør hvert år ikke virker, så er det måske på tide at vågne op og gøre noget andet. I dag er den dag, hvor jeg vil bryde ud af det spind, som jeg er ved at blive fanget i, for det er jo ikke det jeg ønsker. I dag er min lysterapilampe kommet i brug og den skal være hos mig, hele vinteren om nødvendigt. Jeg vil kæmpe for at gøre de ting, jeg ved kan hjælpe til et større overskud og bedre humør. For mit vedkommende er det bl.a. at:
  • Spise sundt
  • Træne
  • Få frisk luft og gåture
  • Mediterer
  • Dyrke mine hobbyer
  • Komme væk fra sofaen og TV’et
Jeg er sikker på der sidder nogen derude der forstår præcist hvad jeg mener, for faktisk er vi ca. 300.000 danskere der hver år rammes af vinterdepression. TV2 Livsstil har netop skrevet og udgivet artiklen “Har du vinterdepression? Her er fire råd til at komme igennem mørket“, som fint beskriver hvad vinterdepression er, og hvad vi selv kan gøre for at afhjælpe det.
Hvad er vinterdepression?
Men hvad er vinterdepression egentlig for en størrelse? og hvorfor er vi nogle der bliver ramt hver vinter og andre går ubemærket igennem den mørke tid? Det har psykolog, Tena Malmos skrevet en artikel om på hjemmesiden  “alt om psykologi”. Bl.a. skriver hun: “Vinterdepressioner er kendetegnet ved at komme igen år efter år. Men også ved en typisk depression er risikoen for igen at blive ramt af depression høj. Mellem 70 og 80 % får tilbagefald i løbet af livet.” hertil begynder og slutter en vinterdepression på nogenlunde samme tidspunkt hver år og forløber ofte fra oktober til marts. Faktisk plejer jeg selv at mærke de første tegn på vinterdepression i oktober. Varigheden og graden heraf, kan svinge år efter år, men aftager igen, når vejret bliver mildere og jeg igen kan komme i haven og lave noget. For mig er det 6 måneder i helvede, hvor jeg ville ønske, jeg var født i et andet land, hvor solen har magt året rundt. Jeg er og bliver en sommerpige og det vil jeg altid være, men jeg øver mig i, at blive bedre til at komme igennem den mørke tid.  

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.